Formalności niezbędne przy organizacji pogrzebu
- Szczegóły
Śmierć bliskiej osoby to niezwykle trudny okres w życiu każdej rodziny. Jednak mimo wielu emocji i trudności w pogodzeniu się z sytuacją, rodzina zmarłego musi znaleźć siłę na to, by zająć się formalnościami, które są konieczne podczas organizacji pogrzebu. Mowa tutaj między innymi o pozwoleniach czy działaniach administracyjnych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kwestie, o których należy pamiętać podczas organizacji pogrzebu.
Jakie dokumenty są wymagane, aby zorganizować pogrzeb?
Aby zorganizować pogrzeb bliskiej osoby, niezbędne jest uzyskanie kilku dokumentów. Pierwszym, a jednocześnie najważniejszym dokumentem jest karta zgonu. Wydaje ją lekarz, który stwierdza zgon. W przypadku śmierci, która nastąpiła w domu, niezbędne jest udanie się do lekarza rodzinnego albo lekarza Pogotowia Ratunkowego celem otrzymania wspomnianego dokumentu. Co ważne, karta zgonu jest niezbędna do tego, by otrzymać akt zgonu.
W celu uzyskania go należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego, gdzie zarejestrowany zostaje zgon. Akt zgonu jest wymagany do otrzymania zasiłku pogrzebowego oraz organizacji pochówku. Do Urzędu Stanu Cywilnego należy zabrać ze sobą wspomnianą kartę zgonu oraz dowód osobisty albo paszport zmarłego. Podczas organizacji pogrzebu niezbędna będzie również legitymacja emerytalno-rentowa zmarłego, jeżeli ją posiadał.
Co należy ustalić w zakładzie pogrzebowym?
Karta i akt zgonu to dokumenty, po których uzyskaniu można się udać do zakładu pogrzebowego celem ustalenia szczegółów ceremonii. Mowa tutaj przede wszystkim o ustaleniu szczegółów dotyczących transportu zwłok czy decyzji dotyczącej kremacji albo pochówku w trumnie. Jeżeli pogrzeb będzie prowadził ksiądz, konieczny jest również kontakt z parafią w celu ustalenia terminu ceremonii pogrzebowej.
Na tym etapie należy też wybrać cmentarz, na którym będzie pochowany zmarły. Warto pamiętać, że dobry zakład pogrzebowy świadczy kompleksową pomoc w tym niezwykle trudnym okresie dla rodziny i bliskich zmarłego. Mowa tutaj nie tylko o obsłudze pochówku, transporcie zwłok, i przygotowaniu ciała, ale również o wsparciu w dopełnieniu formalności urzędowych na przykład w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy o doradztwie prawnym.